برخى از حوادثى که احادیث ، پیشاپیش از رخ دادن آن ها
پیش از ظهور خبر داده اند
و وقوعشان درکتب تاریخى پس ازگذشت سال ها به ثبت رسیده.
پیشگویى هاى مطابق واقع ایشان از این قرار است:
پیشگویی اول و دوم : انحراف و فساد بنی عباس , پیامبر(ص) و ائمه (ع) درباره ویژگى هاى حکومت
بنى عباس از جهت منحرف شدن آن ها به سمت فساد وخروج شان از مسیر حق خبر داده اند.
به خوبى مى دانیم که دولت بنى عباس چه بر سر ائمه (ع) و دیگر فرزندان رسول اکرم (ص) در طول تاریخ آوردند و چه آوارگى ها، تعقیب ها و دستگیر شدن ها و ستم هایى را از آن ها چشیدند که مشهورتر از آن است که این روزما بخواهیم آن را به نگارش درآوریم. امام باقر(ع) طى حدیثى مى فرماید:… سپس بنى عباس به سلطنت مى رسند وهمواره در عیش و نشاط حکومت و وفور خوشى ها خواهند بود، تا اینکه در میان آن ها اختلاف مى افتد وپس از آن که دچار اختلاف شدند حکومت را ازکف مى دهند. (۱)
لازم است به یاد داشته باشیم امام باقر (ع) پس از زوال سلسله بنى امیه به شهادت رسیدند
و ۱۸ سال بعد حکومت عباسیان بر مسلمانان مسلط شدند. (۲)
پیشگویی سوم : اختلاف اهل مشرق و مغرب در ادامه حدیثى که از امام باقر(ع) نقل کردیم
حضرت فرمودند: و اهل مشرق و مغرب دچار اختلاف مى شوند. (۳)
که نمونه هاى بسیارى براى این اختلاف در طول تاریخ مى توان یافت: مانند اختلاف اهل مشرق و مغرب براى تعیین مرزهاى کشورهاى اسلامى که این مسأله سابقه طولانى در میان مسلمانان دارد به طورى که بر مشرق عباسیان حکومت مى کردند. و بر مغرب یا همه اندلس اسلامى حکمرانان اموى. یا اینکه در شمال آفریقا غرب دولت فاطمیون را تأسیس کردند. در هر دو حالت غرب از خلافت مشرق که در دست عباسیان بود، جدا شده بودند .
شاید هم منظور چیزى است که در عصرکنونى از زمان جنگ جهانى دوم تا الان- شاهدش هستیم که
دو دولت بزرگ وجود داشته اند به طورى که یکى مدعى زعامت جمهورى ها در
مشرق است و دیگرى خود را فرمانرواى غرب مى شمرد.
به هر حال اختلاف را به هرکدام از این معانى یا معانى دیگر بگیریم این اختلاف میان شرق وغرب از جمله نشانه هاى ظهور است و همواره شاهدش بوده ایم .
این سه پیشگویى اتفاق افتاده در تاریخ آن هم پس از بیان آن حضرت (ع) ونقل محدثین در منابع شان، خود بهترین دلیل یر صدق صدورآن از معصوم (ع) است.
پیشگویی چهارم : انحراف جامعه اسلامی پیامبر اکرم (ص) بارها از انحراف در رهبرى اسلامى جامعه پس از خویش خبر داده اند که از آن جمله این روایت است که ابن عباس نقل کرده که حضرت ضمن صحبت هاى شان از معراج، این مطالب را از جمله علایم ظهور برشمرده اند: کافران، فرمانرواى مردم مى شوند و فاجران ستمکاران سرپرست، و ظالمان هم آنان را یارى مى کنند وفاسقان هم مشارران آن ها مى شوند .
در چنین زمانى سه خسف فرو رفتن پیش مى آید: در مشرق، مغرب و جریره العرب، بصره را هم یکى از نوادگان توکه زنگى ها از او پیروى مى کنند خراب مى کند. (۴)
ودر حدیث دیگرى چنین مى فرمایند:… وپس از من، رهبرانى خواهند آمد که به هدایت من هدایت نگردند از طریق من که هدایت است پیروى نمى کنند و به سنت من هم رفتار نمى کنند، از میان آن ها مردانى قیام خواهندکرد که قلب هاى شان قلب شیطان است درکالبد انسان
این همان مسأله اى است که پس از رسول اکرم اسلام (ص) رخ داد و حکومت بر اساس مصلحت ها ویا به طور موررثى دست به دست شد.
پیشگویی پنجم : شورش صاحب زنج , جریان صاحب الزنج وقومش در تاریخ از این قرار ثبت شده است که وى شخصى بود که در سال ۲۵۵ ق مصادف با میلاد حضرت مهدى (ع) قیام کرد. نامش على بن محمد بود وعلى رغم اینکه از حیث عقاید وتفکرات با اهل بیت (ع) اختلاف داشت، گمان مى کرد که از علویان است . طى مدت ۱۵ سال در جامعه چنان فسادى به راه انداخته بود که نهایتاً در سال ۲۷۰ ق دستش را به قتل عام مردم آلوده کرد . علاوه بر انتساب خویش به علویان عمده مطلبى که در شورش خود روى آن تکیه مى کرد این بود به طور اساسى به کارگران وطبقه زحمتکش جامعه، خصوصا بندگان وغلامان تحت سرپرستى دیگران نظرداشت واز این جهت بود که به وى صاحب الزنج یا سرور بندگان لقب داده بودند.
فساد زیادى در جامعه به پا کرد ودولت عباسى را به شدت به زحمت انداخت وساکنان بصره و بسیارى دیگر از شهرها را با قتل وغارت و سرگردانى مردم تحت فشار قرار داد. این واقعه تاریخى هم خود دلیل بزرگى براى صدق حدیث وگوینده آن مى باشد.
پیشگویی ششم : ظهور علم در شهر قم , از جمله این احادیث، این مورد است که از امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: کوفه از حضور مؤمنین خالى خواهد شد وعلم از آن رخت برمى بندد، همانند مارى که به سوراخ لانه خویش خزیده باشد. سپس در شهرى که به آن قم مى گویند نمایان مى شود و آن جا معدن علم وفضل مى گردد، به طورى که هیچ مستضعفى از لحاظ دینى روى زمین باقی نمى ماند حتى عروسان حجله نشین که این جریان نزدیک ظهور قا ئم (ع) مى با شد. (۵)
این موضوع در دهه گذشته پیش آمده است وعظمت امامان (ع) را زمانى متوجه مى شویم که بدانیم امام از ظهور علم دینى در قم در حالتى خبر مى دهند که حتى موقعیت مکانى این شهر در زمان ایشان هنوز ناشناخته بود وساکنان آن هم بت پرست و آتش پرست بودند وپس از گذشت قریب ۱۲۰۰ سال مرکز مطالعات وشهر علم شیعه گشت.
-------------------------------
پی نوشت ها
۱- نشریه موعود، شماره۳۷ ص ۲۷ ۰
۲- غیبه نعمانى ص ۱۷۵.
۳- همان.
۴- تاریخ ا لغیبه الکلبرى ص ۵۹.
۵- منتخب الاثر ص ۴۴۳ یوم الخلاص ص ۴۸۰ .
————