- بخش هشتم: تکالیف بندگان نسبت به آن حضرت (علیه السلام)
- اول: تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگیهای آن جناب
- اما دلیل عقل:
- و اما دلیل نقل:
- دوم: رعایت ادب نسبت به یاد او
- سوم: از وظایف بندگان نسبت به آن حضرت (علیه السلام) محبت او به طور خاص
- چهارم: محبوب نمودن او در میان مردم
- پنجم: انتظار فرج و ظهور آن حضرت (علیه السلام)
- مبحث یکم - فضیلت انتظار و ثواب منتظر و انتظار پیغمبران و امامان نسبت به این امر:
- مبحث دوم - در وجوب انتظار حضرت قائم (علیه السلام) بر همه افراد:
- مبحث سوم - معنی انتظاری که در این اخبار به آن امر گردیده است:
- مبحث چهارم - آیا در انتظار قصد قربت شرط است یا نه؟
- مقدمه اول: در بیان آنچه نیت در آن شرط است
- مقدمه دوم: در بیان منظور از قصد قربت که در عبادت شرط است
- مبحث پنجم - در بیان حکم ضد انتظار یعنی ناامیدی:
- ششم: اظهار اشتیاق به دیدار آن بزرگوار
- هفتم: ذکر مناقب و فضایل آن حضرت (علیه السلام)
- هشتم: اندوهگین بودن مؤمن از فراق آن حضرت (علیه السلام)
- نهم: حضور در مجالس فضایل و مناقب آن حضرت (علیه السلام)
- دهم:تشکیل مجالس ذکر مناقب و فضایل آن حضرت (علیه السلام)
- یازدهم و دوازدهم: سرودن و خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت (علیه السلام)
- سیزدهم: قیام، هنگام یاد شدن نام یا القاب آن حضرت (علیه السلام)
- چهاردهم و پانزدهم و شانزدهم: گریستن و گریانیدن و خود را به گریه کنندگان شبیه نمودن بر فراق آن حضرت (علیه السلام)
- هفدهم: درخواست معرفت امام عصر (علیه السلام) از خداوند -عز و جل-
- هجدهم: تداوم درخواست معرفت آن حضرت (علیه السلام)
- نوزدهم: مداومت به خواندن دعای غریق
- بیستم: دعا در زمان غیبت آن حضرت (علیه السلام)
- بیست و یکم: شناختن علامتهای ظهور آن حضرت (علیه السلام)
- دلیل عقل:
- دلیل نقل:
- تصدیق بعضی نشانهها:
- بیست و دوم: تسلیم بودن و عجله نکردن
- بخش اول: در بیان قسمتی از روایات رسیده از امامان
- بخش دوم: در بیان گونههای عجله مذموم و آنچه از مفاسد بر آن مترتب میشود و اینکه سبب کفر و الحاد است
- بیست و سوم: صدقه دادن به نیابت از آن حضرت (علیه السلام)
- بیست و چهارم: صدقه دادن به قصد سلامتی آن حضرت (عجلاللهفرجه)
- بیست و پنجم و بیست و ششم : حج رفتن به نیابت از آن حضرت و فرستادن نایب که از طرف آن جناب حج کند
- بیست و هفتم و بیست و هشتم: طواف بیت الله الحرام به نیابت از امام (علیه السلام) و نایب ساختن دیگری تا از طرف آن حضرت طواف نماید
- بیست و نهم: زیارت مشاهد رسول خدا و ائمه معصومین (علیهم السلام) به نیابت از مولایمان صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
- سی ام: استحباب اعزام نایب برای زیارت از سوی آن حضرت (علیه السلام)
- سی و یکم: سعی در خدمت کردن به آن حضرت (علیه السلام)
- سی و دوم: اهتمام ورزیدن به یاری آن جناب (علیه السلام)
- سی و سوم: تصمیم قلبی بر یاری کردن آن جناب در زمان حضور و ظهور او (عجلاللهفرجه)
- سی و چهارم: تجدید بیعت با آن حضرت (علیه السلام) بعد از فرائض همه روزه و هر جمعه
- مبحث اول: معنی بیعت در لغت و شرع
- مبحث دوم: در حکم بیعت
- تجدید بیعت در هر روز:
- دعای عهد:
- تجدید بیعت در هر جمعه:
- حکم بیعت به معنی دوم:
- روشنگری دیگری راجع به بیعت :
- سی و پنجم: صله آن حضرت (علیه السلام) به وسیله مال
- سی و ششم: صله شیعیان و دوستان صالح امامان (علیهم السلام) به وسیله مال
- سی و هفتم: خوشحال کردن مؤمنین
- سی و هشتم: خیر خواهی برای آن حضرت (علیه السلام)
- سی و نهم: زیارت کردن آن حضرت (علیه السلام)
- چهلم: دیدار مؤمنین صالح و سلام کردن بر آنان
- چهل و یکم: درود فرستادن بر آن حضرت (علیه السلام)
- چهل و دوم: هدیه کردن ثواب نماز به آن جناب (علیه السلام)
- چهل و سوم: هدیه نماز مخصوص
- -------------------------
-
مکیال المکارم
سید محمد تقی موسوی اصفهانی
سید مهدی حائری قزوینی
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.