گل نرگس کجایی تو

چرا جانم نمی آیی؟

گل نرگس کجایی تو

چرا جانم نمی آیی؟

گل نرگس کجایی تو

گذشت عمرم ز نیمه و نیامدی

طبقه بندی موضوعی

نکته 107 محبّت امام زمان عج به شیخ مفید ره
محمّد بن محمّد بن نعمان که از علماى بسیار برجسته شیعه و مورد قبول شیعه و اهل تسنّن بود و مرجع خاص و عام به شمار مى رفت و بیش از 200 کتاب اسلامى نوشت و آبروى شیعه در قرن پنجم بود و در همه رشته هاى علوم اسلامى استاد و نابغه بشمار مى آمد: روزى در خانه بود، شخصى به حضورش آمد و پرسید زنى حامله فوت کرده ولى بچه در رحمش زنده است، آیا او را همانطور دفن کنیم، یا شکمش را شکافته و بچه اش را بیرون آوریم؟
شیخ مفید رحمه الله گفت: همانگونه دفنش کنید، آن شخص برگشت و در وسط راه دید سوارى به او نزدیک شد و گفت: شیخ مفید رحمه الله فرمود: شکم آن زن را پاره کنید و بچه را بیرون آورید.
آن شخص چنین کرد، پس از مدّتى جریان را براى شیخ مفید نقل کردند، شیخ گفت من کسى را نفرستاده بودم، معلوم است که آن سوار صاحب الامر عجّل اللَّه تعالى فرجه الشّریف بوده است، اکنون که در احکام اشتباه مى کنم خوب است دیگر فتوا ندهم، در خانه اش را بست و از خانه بیرون نیامد.
ساعاتى نگذشت که از طرف امام زمان(علیه السلام) توقیعى (نوشته اى) به خدمت شیخ مفید گذاشته شد: «اى شیخ! براى مردم فتوا بگو و ما آن را تکمیل خواهیم کرد، و نمى گذاریم که در خطاء و اشتباه بمانى، آنگاه در مسند فتوا نشست
مى نویسند: وقتى که شیخ مفید رحمه الله در سن 85 سالگى در سوم ماه رمضان سال 413 قمرى از دنیا رفت، آنچنان جمعیّت از شیعه و سنى براى تشییع جنازه اش اجتماع کردند که تا آن روز بى نظیر بود و همه از شدت ناراحتى گریه مى کردند. وى را در حرم کاظمین(علیهماالسلام) دفن کردند.
چندین بار از جانب امام زمان(علیه السلام) براى این مرد بزرگوار، نوشته اى به خطّ شریف آن حضرت صادر شد، در آغاز یکى از آنها آمده:
«
لِلاَْخِ السَّدِیدِ وَالْوَلِیّ الرَّشِیدَ الشَّیْخِ الْمُفِیدِ... سَلامُ اللّهِ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوَلِیُّ الْمُخْلِصُ فِینا بِالْیَقِینِ...؛ به برادر استوار و ولىّ رشید شیخ مفید، سلام خدا بر تو اى ولیّ خالص در راه ما و داراى یقین به ما....»
و در توقیع دیگرى آمده: «سَلامٌ عَلَیْکَ اَیُّهَا النّاصِرُ لِلْحِقِّ وَ الدَّاعیِ اِلَیْهِ بِکَلِمَةِ الصِّدْقِ...؛ سلام بر تو اى یاور حق و دعوت کننده به حق با سخنان راستین....»(3530)
هنگامى که این عالم بزرگوار از دنیا رفت، با خط شریف امام زمان(علیه السلام) بر روى قبرش نوشته شده بود: «لا صَوَّتَ النَّاعِیَ بِفَقْدِکَ؛ اِنَّما یَوْمٌ عَلى آلِ الرَّسُولِ عَظِیمٌ؛ اِنْ کُنْتَ قَدْ غَیَّبْتَ فِى جَدَثِ الَّثرى؛ فَالْعِلْمُ وَ التَّوْحِیدُ فِیکَ مُقِیمُ؛ وَالْقائِمُ الْمَهْدِّى یَفْرَحُ کُلَّما؛ تَلِیَتْ عَلَیْهِ مِنَ الدُّرُوسِ عُلُومُ...؛ خبر دهنده مرگ خبر فقدان تو را نیاورد، امروز بر آل محمّد(علیهم السلام) روز مصیبت بزرگى است.
اگر تو در میان خاک قبر پنهان شدى، علم و توحید همراه تو اقامت کرد.
قائم مهدى(علیه السلام) خوشحال مى شود هر وقت که درسها و علوم تو را برایش مى خوانند (کتابهاى تو را طالبان، مورد مطالعه و بحث قرار مى دهند)
بالاخره در ضمن یکى از نامه ها (توقیعات) به شیخ مفید رحمه الله مى نویسد: «ما به مناجاتهاى تو توجّه داریم، خداوند تو را به خاطر آن وسیله (و موفّقیّتى) که به تو از دوستانش بخشید حفظ کند و از توطئه دشمنان نگهدارد.»(3531)
نکته 108 :گفتار امام قائم به شیخ مفید
در ضمن یکى از توقیعات یعنى نامه امام عجّل الله تعالى فرجه الشّریف به شیخ مفید آمده: «ما گرچه در مکانهاى دور از ظالمان، به سر مى بریم، خداوند متعال (فعلاً) صلاح ما و شیعیان مؤمن ما را مادام که دنیا در دست فاسقان است، چنین خواسته(3532) ما به ماجراى زندگى شما کاملاً اطلاع داریم و از اخبار و آزارى که از ناحیه دشمنان به شما مى رسد باخبریم، چنانکه با گذشتگان صالح چنین مى شد... ولى ما شما را فراموش نمى کنیم و توجه کامل به شما داریم وگرنه سخت در فشار (دشمن) قرار مى گرفتید، یا دشمن شما را نابود مى کرد، تقوا و پرهیزکارى را پیشه کنید...»(3533)
امام(علیه السلام) در ضمن توقیع دیگر براى شیخ مفید رحمه الله چنین مى نویسد:
«
کسى که از برادران دینیت، تقوا پیشه کند و از خدا بترسد و آنچه که بر عهده اش است به مستحقّش واگذار نماید از فتنه و آشوب باطل محفوظ خواهد ماند. و اگر پیروان ما (خداوند آنها را توفیق دهد) به اتّفاق با صدق قلب، وفاى به عهد (اسلام) کنند، برکت ملاقات با ما از آنها تأخیر نمى افتد، و سعادت دیدار ما سریعاً به آنها با کمال شناخت و خلوص خواهد رسید، خداوند یار و یاور است و او براى ما کافى است و او نیکو نگهبان است، و درود خدا بر آقاى ما بشارت دهنده و ترساننده، محمّد(صلى الله علیه و آله) و دودمان پاکش باد
این نامه در آغاز شوال سال 412 هجرى قمرى از ناحیه مقدّسه امام عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف براى شیخ مفید رحمه الله صادر شده است.(3534)
این گفتار حاکى است که پنهان شدن امام قائم عجّل الله تعالى فرجه الشّریف بخاطر عدم پذیرش جامعه است، اگر جامعه صالح گردد و همه با کمال خلوص به اتّفاق در برابر دشمن بایستند به ملاقات امام عجّل الله تعالى فرجه الشّریف خواهند رسید.
ضمناً ناگفته نماند که توقیع (نامه) امام عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف براى بعضى از علماى دیگر نیز صادر شده از جمله براى «على بن الحسین بن موسى بن بابویه» معروف به (ابن بابویه) (پدر بزرگوار شیخ صدوق رحمه الله که در قم در قسمت شمال اول خیابان چهارمردان مدفون است و حرم و بارگاه دارد، وى در زمان خود فقیه و پیشواى مردم قم بوده است و به گفته ابن ندیم، وى 200 جلد کتاب نوشته است، در سال 329 به دیار ابدى مسکن گزید.
نکته 109 شخص پنج ساله چگونه امام مى شود؟
مى پرسند: حضرت قائم عجّل الله تعالى فرجه الشّریف هنگام شهادت پدر در سال 260 هجرى قمرى پنج سال داشت و پس از پدر امام بر مردم بود، آیا یک نفر پنج ساله مى تواند امامت کند؟ پاسخ: اگر کودکى، بخاطر استعدادهاى فوق العاده که خدا به او داده، در اوج کمال بود، چه مانعى دارد امام مردم شود، مانند حضرت عیسى(علیه السلام) که به فرموده قرآن در سن کودکى، پیغمبر و حجّت خدا شد و مانند بوعلى سینا و امثال او.(3535) و در دنیا گاهى کودکان استثنائى و نابغه بسیارند مانند: «سید محمّد حسین طباطبایى قمى» در عصر ما که در پنج و نیم سالگى حافظ همه قرآن شد، و هم اکنون(3536) که حدود هفت سال دارد، دروس حوزوى را مى خواند، و آن چنان بر معانى آیات قرآن، مسلّط است، که در گفتگو، با آیات قرآن سخن مى گوید و به سؤالات جواب مى دهد.
و مانند توماس یونگ و امثال او که در دو سالگى خواندن و نوشتن را مى دانست و در هشت سالگى به تنهائى به آموختن ریاضیات پرداخت(3537) بسیارند و اینها حکایت از آن مى کند که چنین چیزى محال نیست وقتى محال نبود قدرت خدا به آن تعلّق خواهد گرفت.
ما امامان دیگرى مانند امام جواد و امام هادى(علیهم السلام) نیز داریم که قبل از بلوغ به امامت رسیده اند.

---------------------------

3529  - چهره درخشان قمر بنى هاشم حضرت ابوالفضل

 العباس(علیه السلام) : 419، على ربانى خلخالى.


 - 3530
مشروح این دو توقیع در احتجاج طبرسى

رحمه الله 2 : 322، به بعد آمده است در مورد

توقیعات دیگر به بحارالانوار 53 : 150 - 198 مراجعه شود


3531
- احتجاج طبرسى 3 : 324.


3532
 - این جمله حاکى است که تا دنیا در دست رهبران فاسق است، امام عجّل الله تعالى فرجه الشّریف پنهان است و باید دنیا را از دست رهبران فاسق گرفت تا زمینه سازى ظهور امام عجّل الله تعالى فرجه الشّریف فراهم گردد.
 - 3533
احتجاج طبرسى 2 : 322.
3534
- احتجاج طبرسى 2 : 322.
3535
- سوره مبارکه مریم، آیه 31.
3536)
سال 1376.
 - 3537
تاریخ علوم : 432، پى یر روسو.

-----------------------

http://www.ghadeer.org/Book/2624/396670

گنجینه معارف 3 (110 موضوع)

محمد رحمتی شهرضا

  • چشم انتظار گل نرگس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">