گل نرگس کجایی تو

چرا جانم نمی آیی؟

گل نرگس کجایی تو

چرا جانم نمی آیی؟

گل نرگس کجایی تو

گذشت عمرم ز نیمه و نیامدی

طبقه بندی موضوعی

https://www.alef.ir/news/3980625073.html

۱۰ نرم‌افزار و برنامه غیر ضروری برای ویندوز

ده نرم‌افزار و برنامه غیر ضروری برای ویندوز

مهتاب جهاندار، گروه فناوری الف،    3980625073۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

۱۰ نرم‌افزار و برنامه غیر ضروری برای ویندوز

طبیعی است که با افزایش کاربرد رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها، کاربران دوست دارند که از فضای خالی بیشتر و سرعت بالاتری بهره‌مند باشند. به همین روی سراغ نرم‌افزار‌هایی می‌روند که تبلیغات و شعار آن‌ها بر همین پایه و اساس بوده و قول یک دستگاه سریع و تمیز را به شما خواهند داد. واضح است که هرچقدر کاربران به چنین برنامه‌هایی علاقه بیشتری نشان دهند، تعداد آن‌ها بالاتر رفته و منبع درآمدی خواهند شد برای سازندگانشان.

به گزارش الف، در واقع نصب نر‌م‌افزار‌های پاک کننده و بهینه‌ساز تاثیر خاصی بر روی قدرت و سرعت سیستم شما نخواهد داشت و فقط وقت و فضای شما را اشغال کرده و درآمدی برای تبلیغ‌کنندگان است. حتی در خیلی از موارد ممکن است توان دستگاه شما را پایین برده و از سرعت فعالیت آن بکاهند.

حال با ما همراه باشید تا نگاهی بیاندازیم به این دسته از نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که وجودشان خیلی بدتر از نبودشان است و در واقعیت فقط جنبه درآمدزایی دارند.

پاک‌کننده‌های درایور

تنها درایوری که واقعا احتیاج به آپدیت مرتب دارد و تاثیر زیادی بر کار شما خواهد داشت؛ کارت گرافیک شما می‌باشد.

اگرچه آپدیت نرم‌افزار کارت گرافیک عموما برای کسانی کاربرد دارد که از سیستم خود برای انجام بازی‌های روز دنیا استفاده می‌کنند و نیاز به پردازش‌های سنگین دارند. در غیراینصورت و استفاده‌های روزمره درایور‌های معمولی ویندوز چندان سد راهتان نشده و استفاده از درایور‌های بروز ویندوز سلامت دستگاهتان را تضمین خواهد کرد.

تمیز‌کننده یا همان Pc Cleaner

از آنجایی که خود ویندوز به قابلیت Disk Cleanup مجهز است؛ از این طریق قادر خواهید بود که نرم‌افزار‌های غیرضروری موجود ور درایوهایتان را پاک کنید.

اگرچه اینگونه از نرم‌افزار‌ها قول این را می‌دهند که فضای دستگاهتان را به خوبی خالی کنند، نحوه کارشان به طریقی است که به صورت موقت می‌توانند بخشی از فایل‌های بدردنخور ویندوز را پاک کنند و بعد مدتی این فایل‌ها دوباره جایگزین شده و فضای شما را اشغال خواهند کرد.

با این اوصاف این دسته از برنامه‌ها نیز بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و آنچنان کاربردی و مفید نمی‌باشند.

تمیزکننده‌های Registry

آنطور که گفته شده است؛ پاک‌کننده‌های Registry ایرادات و اختلالات موجود در Registry ویندوز را کشف کرده و آن‌ها را رفع می‌کنند. با این‌حال چنین ایراداتی خیلی کم پیش آمده و در صورت وقوع، این ابزارها آنقدر تاثیری بر روی آن ندارند. فایل‌های رجیستری از حجم بالایی برخوردار بوده و پاک کردن بخش کوچکی از آن‌ها مشکلی از شما حل نخواهد کرد. در نتیجه با نصب کردن این دست از برنامه‌ها، انتظار چیز هیجان‌انگیزی را نداشته باشید و بهتر از پول خود را صرف ابزار مفیدتر و بهتری کنید.

بهینه‌سازهای حافظه

از آنجایی که فناوری بسیار بروزتر و هوشمندانه‌تر شده است، سیستم عامل‌ها توانایی بهینه‌سازی حافظه دستگاه را داشته و به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند. به همین روی و با توجه به اینکه خود سیستم توانایی حل مشکلات خودش را دارد، دیگر به چنین برنامه‌ها و لوازمی احتیاج نخواهید داشت.

شاید در‌گذشته و ویندوز‌های قدیمی این ابزار بسیار کاربردی بودند، اما با افزایش حافظه‌های رم و بروزرسانی ویندوز در طی این سال‌ها، دیگر استفاده از این نرم‌افزار‌ها خیلی کارگشا و مفید نمی‌باشد و کمک زیادی به شما نخواهند کرد. در واقعیت هدف اصلی این برنامه‌ها پاک‌سازی فایل‌های حجیم و فضای حافظه سیستم می‌باشد. با این کار بسیاری از فایل‌های مهم ممکن است پاک شده و برای بازنویسی و دوباره‌سازی آن‌ها دوباره به وقت بیشتری نیاز پیدا می‌کنید.

اگر از حافظه رم خوب و ویندوز بروز استفاده می‌کنید، خیالتان از این بابت جمع باشد و نگران بهینه سازی ویندوزتان نباشد. این وظیفه را با خیال راحت به سیستم عامل خود بسپارید و بگذارید که خودش از پس فعالیت‌هایش بربیاید.

برنامه‌های Defragmentation

طبق انتظارات ویندوز به صورت خودکار از این برنامه پشتیبانی کرده و یک برنامه Defragmentation پیش‌فرض دارد که وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد.

در واقع اگر یک کاربر عادی و معمولی هستید و به قابلیت‌های ویژه ویندوز احتیاجی ندارید، به کل کار با این برنامه جز فعالیت‌هایتان محسوب نشده و نیازی به آن و نرم‌افزارهای مشابه ندارید.

بهینه‌سازها و شتاب‌دهنده بازی‌ها

رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌های امروزی آنقدر قدرتمند و بهینه هستند که نیازی به این برنامه‌ها ندارند. ویندوز خود قادر است برای بازی‌ها فضای مورد نیاز را در نظر گرفته و فعالیت سیستم را صرف انجام کارهای مورد نیاز کند.

بنابراین، این ابزارها که کارشان بستن نرم‌افزار‌های پشت صحنه و آزادسازی فضا می‌باشد چندان استفاده‌ای نخواهد داشت و سیستم عامل به خوبی از این امکانات بهره‌مند بوده و با داشتن سخت‌افزار مناسب بازی‌هایتان را به راحتی و سرعت کافی اجرا خواهد کرد.

Unistaller

در اینکه ‌بعضی اوقات ویندوز برنامه‌های مورد نظر را کاملا پاک نمی‌کند شکی نیست و Unistaller خود سیستم تمام و کمال ممکن است فایل‌های جانبی را حذف نکند. بنابراین خیلی‌ها سراغ برنامه‌های Unistaller می‌روند تا از شر این فایل‌های اضافی خلاص شوند.

با اینکه این دسته از ابزار وظایفشان را انجام داده و فایل‌هایتان را کامل پاک می‌کنند، اما وجود چند فایل کم‌حجم تاثیری بر سرعت عملکرد سیستمان نخواهد داشت و وجودشان ضرری برای شما ندارد.

بهینه‌سازهای SSD

سازندگان اینگونه برنامه‌ها اذعان دارند که SSD شما برای حداکثر کارایی نیاز به بهینه‌سازی دارد. با این‌حال تا به امروز دیده نشده است که این ابزار تاثیر بسزایی بر روی سرعت کارایی SSDها داشته باشند و عموما تغییری ایجاد نمی‌کنند.

واقعیت اینجاست که سیستم شما به طور خودکار قابلیت بهینه‌سازی SSD را دارد و این کار را به نحو احسنت انجام می‌دهد.

این برنامه‌ها حتی دسترسی کافی به SSD شما ندارند و نمی‌توانند آنطور که باید آن را بهینه کنند. در نتیجه نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزارها به شما توصیه نمی‌شود و بهتر است که بگذارید خود سیستم از پس کارهایش بربیاید.

بروزرساننده‌ها

از آنجایی که ویندوز روش خاصی برای بروزرسانی نرم‌افزارهای نصب شده ندارند، برنامه‌ها باید از کدهای بروزرسانی بهره‌مند بوده و خودشان این وظیفه را بر عهده بگیرند تا بتوانند در صورت وجود بروزرسانی جدید، خودشان را آپدیت کنند.

به همین روی سازندگان از این فرصت استفاده می‌برند و برنامه‌هایی طراحی می‌کنند که این کار را برایتان انجام دهد. کاربران نیز برای راحتی و سرعت بخشیدن به کار خود این نرم‌افزارها را نصب و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

با این‌حال در دنیای فناوری امروزی برنامه‌ها دیگر این توانایی را دارند که در وقت مناسب خودشان را بروز کرده و از آپدیت‌های جدید بهره می‌برند. شاید در‌‌گذشته و ابزارهایی مانند Adobe’s Flash Player که از ضعف‌های امنیتی بسیاری برخوردار بود، چنین ابزاری بسیار مفید بود و می‌توانست کمک‌کننده باشد. اما با بهتر شدن ویندوز و بالا رفتن قابلیت‌های آن، نرم‌افزارها با داشتن کد‌های لازم قادر هستند به خوبی بروزسانی‌های مورد نظر را دریافت و نصب کنند و نیازی به برنامه‌ها و ابزار جداگانه‌ای نخواهند داشت.

Firewallها

در گذشته و پس از عرضه ویندوز XP SP2 توسط مایکروسافت، کار سازندگان و شرکت‌های فعال در زمینه Firewallها بسیار سخت شد. آن‌ها ابزار‌هایی می‌ساختند که از طریقشان می‌توانستید به شبکه‌هایی دسترسی داشته باشید که توسط Firewall خود ویندوز امکان چنین کاری وجود نداشت.

با این‌حال امروز با بالا رفتن امنیت ویندوز دیگر نیازی به Firewallها ندارید و اگر نمی‌خواهید از برنامه‌ای استفاده کنید، به شبکه‌های آن دسترسی نخواهید داشت و وجود این ابزارها کمکی به شما نمی‌کند.

طبیعی است که کاربران برای حفظ امینت خود و برای جلوگیری از ویروس‌ها به برنامه‌های آنتی‌ویروس احتیاج دارند. اما بسته‌های امنیتی با حجم بسیار بالایی که دارند بخش اعظمی از فعالیت سیستم را به خود اختصاص داده و ابزاری ارائه می‌کنند که برای کاربر معمولی فایده و کاربردی ندارد. یک آنتی‌ویروس معتبر و درست و حسابی امنیت لازم و کافی ویندوز را تامین می‌کند و ابزار‌های ایمنی فقط ویژگی‌هایی ارائه می‌دهند که به درد شما نمی‌خورد‌ و از سرعت دستگاه شما می‌کاهند.

در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت که همه برنامه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم در یک شرایط خاص ممکن است بسیار کاربردی و مفید باشند. اما یک کاربر باید بداند که کدامیک از ابزار‌ها جنبه تبلیغاتی داشته و کدامیک مناسب رفع نیازهای او می‌باشد. Unistallerها و Firewallها در بعضی از شرایط و برای دسترسی به شبکه‌های خاص و پاک‌سازی فایل‌هایی که استفاده ندارند، بسیار مفید و کارآمد هستند.

در کل این به شما بستگی دارد که چگونه و از چه ابزاری برای کار‌های خود استفاده می‌کنید. نکته اینجاست که نباید گول تبلیغات بیهوده را خورد و بهتر است که قبل از نصب این نرم‌افزار‌ها از نحوه کاراییشان اطلاعات کافی را داشته باشید تا بتوانید در راستای بهینه‌سازی و سرعت بخشیدن به سیستمان، از کاربردهای آن‌ها استفاده ببرید‌.

  • چشم انتظار گل نرگس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">